dilluns, 2 de maig de 2011

Excel.lència en el batxillerat

Les noves dades de fracàs escolar desvetllats pel Ministeri d'Educació indiquen que cada vegada més joves decideixen finalitzar els estudis d'Ensenyament Secundari Obligatori (ESO), cosa que no solia passar en els últims anys.
L'abandonament prematur de l'educació ha afectat tradicionalment al 30% dels alumnes, però per primera vegada en el sistema educatiu espanyol ha minvat al 26%, segons les últimes dades de 2009 oferts per Ángel Gabilondo.


Evitar que la generació de la web 2.0 s'avorreixi en classe i es dispari encara més la bretxa educativa amb els països del nord d'Europa no és només un repte, sinó una necessitat. La proposta de la presidenta de la Comunitat de Madrid, Esperanza Aguirre, d'implantar el setembre de 2012 un batxillerat públic de qualitat per als qui aconsegueixin un vuit de nota mitjana, pretén pal • liar aquesta diferència i obrir el debat sobre si la separació per capacitats és positiva o no per al desenvolupament de l'alumne.

Per als qui donen suport a aquesta iniciativa, sens dubte, ho és. Argumenten que tant França, Alemanya, Regne Unit, Països Baixos i els Estats Units disposen de sistemes similars. Són els 95 Lycées d'excellence existents de França, reservats per a alumnes amb nota de 17 sobre 20, o els Grammar School del Regne Unit, als quals es dirigeixen el 25% dels estudiants britànics o, també, els 3.100 Magnet Schools d' Estats Units, que amb finançament extra, atreuen l'alumnat amb majors qualificacions que, d'altra banda, no són els de major capacitat intel.lectual sinó els que més s'esforcen, segons explica José Sánchez Navarro, director general de Polítiques Educatives del Govern d'Astúries. "Els nens amb més capacitat intel lectual solen interessar per l'astronomia, la física i les matemàtiques, i senten menys atracció per altres matèries el que provoca que no obtinguin les millors notes", assegura Navarro.

A Espanya, on les comunitats autònomes tenen transferides les competències d'educació, el batxillerat està diferenciat per matèries però no per capacitat dels alumnes. Algunes comunitats governades pel PP, com és el cas de Múrcia, han començat a esbossar sistemes per promoure aquesta excel • lència. La resta té classes especials fora de l'horari escolar, que intenten potenciar les habilitats d'aquests alumnes d'altes capacitats.

No obstant això, Aguirre vol fer un pas més i té molts defensors. "Si un es fa una volta per quart de l'ESO es troba a molts alumnes que no volen seguir amb els estudis, per tant, caldrà deixar als que volen continuar avançant que ho facin. El sistema sempre serà voluntari i públic per evitar discriminacions ", assegura Jesús Ramírez, psicòleg educatiu des de fa més de 26 anys," no es tracta d'una segregació ". Els detractors utilitzen just aquesta paraula: segregació, per definir un sistema basat més en la separació que en la integració. "La discriminació dins del centre pot ser molt negativa per al desenvolupament del nen, ja que poden quedar classificats com" els rars ", uns i com" els maldestres ", altres", adverteix Sánchez Navarro.

El professor i psicòleg Jesús Ramírez, però, no creu que les separacions afectin els alumnes, perquè, a més, indica que a l'edat del batxillerat i es fa una separació natural per especialització: ciències, lletres o mixtes.

El director de Política Educativa asturiana, per contra, reflexiona sobre el fet que en l'etapa de Secundària "s'ha de fomentar la socialització i el treball en equip". El Programa Aprofundeix de la regió, impartit els dissabtes al matí persegueix això mateix: professors i alumnes de diferents capacitats es donen cita per posar en marxa projectes interessants. "Uns són millors dissenyant l'aparença externa del robot, altres programant, altres buscant els errors per aconseguir que finalment es posi en marxa, però l'important és que cadascú aporta el que millor sap i li agrada fer", afegeix aquest expert.

Múrcia, per contra, advoca pel model del batxillerat excel lent, un format que encara no ha posat a aquesta comunitat entre les millors d'Espanya, segons l'Informe Pisa.De moment, Múrcia continua sent juntament amb Andalusia, Balears, Canàries, Ceuta i Melilla, una de les regions que més han llastat els resultats globals d'Espanya.

Altres instituts de la Comunitat de Madrid, com el Ramiro de Maeztu de Madrid, el Rosa Chacel de Colmenar Viejo i el Mestre Matías Bravo de Valdemoro, porten temps desenvolupant un tipus de batxillerat diferent, denominat internacional i basat en els idiomes, que sense arribar a ser la proposta d'Aguirre s'acosta molt, perquè també s'exigeix ​​una nota alta per ingressar.

Serà l'Institut Sant Mateu, al barri de Chueca (Madrid), el que realitzi la primera experiència d'aquest tipus. "Es tractarà d'una experiència pilot que, un cop avaluada, podrà donar pas a nous centres de batxillerat en altres instituts" afirmen des de la Conselleria d'Educació de la Comunitat de Madrid. "El centre servirà, a més, per formar els professors que desitgen impartir, en un futur, aquesta modalitat de batxillerat", afegeixen.

La pregunta clau és com es seleccionaran l'alumnat i professorat de l'Institut Sant Mateu. Segons ha pogut saber CincoDías, l'examen per als premis extraordinaris de Secundària serà el que servirà de base per avaluar l'accés a aquest batxillerat d'excel • lència. Aquest examen ho fan tots aquells estudiants que ho desitgin i que hagin tingut Menció Honorífica a secundària, és a dir, una nota mitjana d'un vuit o més, i més d'un set a la prova CDI de Secundària.

Per la seva banda, els professors es triaran entre els docents que ho desitgin per una comissió de professors universitaris designats per la Conselleria d'Educació de la Comunitat de Madrid.
El projecte, però, no compta amb l'aprovació del Govern. Tot i que el ministre d'Educació, Ángel Gabilondo, sempre s'ha mostrat partidari d'incentivar l'excel lència-de fet ha estat un dels més grans impulsors de la qualitat a la universitat-prefereix un sistema, "sense aïllar i sense separar", segons va especificar en saltar la polèmica. Ha subratllat que les aules són llocs per aprendre, però també "per conviure".

La presidenta de la Comunitat de Madrid, en qualsevol cas, ha obert una porta el resultat final, però, no es veurà fins passades les eleccions regionals, quan realment el posi en marxa.

Font: Sindicat de Professors de Secundària

Cap comentari :

Publica un comentari a l'entrada

Gràcies per la teva visita i pel teu comentari!